Być albo nie być…w urzędzie? Oto jest pytanie!
Październik 20, 2020

Jak pójdę, to na pewno załatwię! Niekoniecznie. Równie skutecznie sprawy urzędowe możesz załatwić przez internet. To wygodne, a co dzisiaj najważniejsze – także bezpieczne. #zostańwdomu

Wielu pamięta czasy, kiedy wizyta w urzędzie była niezbędna do złożenia wniosku o dowód osobisty, założenia firmy, zgłoszenia narodzin dziecka i wielu innych spraw związanych z naszym prywatnym i zawodowym życiem. Część osób myśli, że wciąż tak jest. I to właśnie ich chcemy przekonać, że można inaczej… przez internet.

I Ty możesz zostać e-Polakiem!

Niezależnie od tego ile masz lat, gdzie mieszkasz, i czym się zajmujesz – Ty też możesz być e-Polakiem. To nic trudnego. Przekonujemy o tym w ramach kampanii „e-Polak potrafi!”. Idzie nam całkiem nieźle. Z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób zamiast wizyty w urzędzie wybiera wizytę na portalu GOV.pl.

– To miejsce, gdzie znajdziemy wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić online. Ich też jest coraz więcej – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W przekonywaniu Was do e-administracji pomaga nam aktor Michał Czernecki, ambasador kampanii „e-Polak potrafi!”. Po spotach i instruktażach, które wspólnie przygotowaliśmy, tym razem mamy dla Was coś innego… Koniecznie obejrzyjcie!

Wideo

Dla wszystkich

Teraz już sami widzicie, że nasze e-usługi są dla wszystkich – świeżo upieczonych rodziców, przedsiębiorców, seniorów, juniorów, no i panien młodych… 😉

A jak zacząć przygodę z e-administracją? Od założenia profilu zaufanego. To dzięki niemu potwierdzicie w internecie swoją tożsamość. To ważne, urzędnik odbierający Wasz elektroniczny wniosek musi wiedzieć, że Wy to na pewno Wy.

Profil zaufany można założyć na kilka sposobów. Najprostszy i najszybszy to za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Mogą z niego skorzystać osoby, które mają konto w największych polskich bankach, w tym spółdzielczych. Cały proces trwa kilka chwil.

Drugi sposób to wypełnienie internetowego wniosku, a później wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających. Macie na to 14 dni od złożenia wniosku. Jednak obecnie nie polecamy Wam tego sposobu. Lepiej zostać w domu i unikać, jeśli możecie, niepotrzebnych spotkań. Jednak nie jest tak, że zostawiamy Was bez wyjścia. To nie w naszym stylu!

Możecie założyć tymczasowy profil zaufany. Jest równie skuteczny jak ten tradycyjny. Różnica jest jednak taka, że jest ważny 3 miesiące (tradycyjny 3 lata). Za to możecie go potwierdzić podczas wideospotkania z urzędnikiem.

Wszystko o profilu zaufanym, w tym szczegółowe instrukcje jak go złożyć, znajdziecie na https://www.gov.pl/gov/zaloz-profil-zaufany

Sporo spraw

To na koniec – szybkie informacje o najpopularniejszych e-usługach:

Uzyskaj dowód osobisty – dzięki niej bez wychodzenia z domu złożysz wniosek o nowy dokument tożsamości. Zrób to jeśli masz 18 lat lub Twój stary dowód stracił ważność. Wszystko czego potrzebujesz to profil zaufany i zdjęcie. Dokument, który odbierzesz będzie e-dowodem, czyli dowodem z warstwą elektroniczną.

Zgłoś urodzenie dziecka – na dopełnienie tego obowiązku rodzice mają 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Dzięki tej e-usłudze w kilka chwil, bez wychodzenia z domu, urzędowo nadacie dziecku imię, zameldujecie malucha, zawnioskujecie o jego PESEL.

Wyślij pismo ogólne – to prawdziwa e-usługowa petarda! Dzięki niej możecie załatwić, a przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej.

Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu – jeśli kupujecie lub sprzedajecie auto, powinniście zgłosić to do urzędu. Nie ma mowy o staniu w kolejce, możecie to zrobić przez internet. Wszystko dzięki naszej e-usłudze!

Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego – potrzebujesz odpisu aktu urodzenia lub małżeństwa, a do urzędu daleko? Nie musisz tam iść. Załatw to przez Internet.

Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy – #zostanwdomu i zamelduj się w nim online. To możliwe! Co więcej, dzięki naszej e-usłudze od ręki możecie też zdobyć dokument potwierdzający zameldowanie –> Pobierz dokument o zameldowaniu

Moglibyśmy tak długo wymieniać… Wszystkie e-uslugi znajdziecie na www.GOV.pl. Na pewno każdy znajdzie coś tam dla siebie. Pamiętajcie – e-Polak potrafi!

************

Materiał został przygotowany w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. Projekt jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik.

Źródło:

MINISTERSTWO CYFRYZACJI